| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Mickos Hyperaktiv

|
Posted: Thu Jun 25, 2009 9:42 am Post subject: Lars-Erik Mickos |
|
|
Hej på er.
Jag är en "ung grabb" på ca 40 år med ett mycket stort intresse för fantasy och numera även medeltid. Jag är gift med Karolina, en underbar kvinna med ett minst lika starkt intresse (fantasy författare).
De senaste åren har vi tillsammans med våra två barn börjat öka vårt intresse för medeltidsnostalgi med Gotlandsveckor, gå på medeltidsmarknader, fixa barnlajv osv. För detta har vi införskaffat och senare även gjort våra egna kläder och utrustning. T.ex gjorde jag mig en traditionell ringbrynja och har sytt mantlar till hela familjen. Vi har dock inte tidigare varit aktiva i någon förening eller organiserad verksamhet.
Nu är vi båda intresserade av att börja fäktas med er. Lärde känna verksamheten genom P-A som är en kollega och kompis sen högskoletiden. Överhuvud taget är SCA något som lockar. Vi är väldigt taggade. Det enda problemet är att få barnvakt... Att få gå på träffar norr om stan passar oss också geografiskt då vi bor i Järfälla.
Jag är en stor och lång måltavla och min bästa fördel (och nackdel...) är därmed att jag har rätt stor räckvidd. Ingen tidigare erfarenhet av kampsport till skillnad från många andra här (Jag kommer få så mycket spö! ).
Ser fram emot att träffa er (i dubbel mening ).
/Lasse
Last edited by Mickos on Thu Apr 15, 2010 11:03 am; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
langland Hyperaktiv

|
Posted: Thu Jun 25, 2009 12:31 pm Post subject: |
|
|
Välkommen till forumet!
Ska försöka gräva upp lite låneutrustning.
/P-A _________________ "Qui docet, discit"
"Audio, video, disco" |
|
| Back to top |
|
 |
Simon Aktivast

Joined: 01 Jan 2004 Posts: 2615 Location: ADMIN på detta forum. Se sundbyberg och sedan dö
|
Posted: Thu Jun 25, 2009 10:24 pm Post subject: |
|
|
Hej och välkommen.
Japp. Säg gärna till när ni kommer så försöker vi fixa låneutrustningen.
Allmänt: Kanske är bra om jag förvarar några jackor och annat här hos mig som ändå bor i Rissne? (fel tråd jag vet).
Hur som helst. Välkommen igen. |
|
| Back to top |
|
 |
Mickos Hyperaktiv

|
Posted: Thu Dec 10, 2009 12:15 am Post subject: |
|
|
Jag har nu bestämt mig för att testa ett "alias" så som de används i SCA världen. Namnet jag valt är "Birger Tunzelman von Adlerflug" (eller eventuellt "Riddar Birger").
Birger kommer av den enkla anledningen att det har en klang som passar äldre tider samtidigt som det råkar vara mitt tredja namn.
"Tunzelman von Adlerfglug" låter kanske lite storsvulstigt men råkar vara min mors flicknamn och därför ett namn jag skulle ha laglig rätt att anta. Och här har jag chansen att vara stolt över den släktskapen för första gången. Svenskar uppfattar det ofta som skrytigt och fisförnämt att snacka om dylik släktskap.
Tidsmässigt är det fullständiga efternamnet tillkommet lite efter vår målperiod (1500-1600 tal) då sista adlingen (av totalt tre) skedde under sent 1700 tal. "von" titlar var nog inte vanliga förrän under 1700 tal. Men den tidigare formen av släktnamnet är åtminstone från 1600 tal så det duger, och dessa namn är ju inte krav på exakt historisk korrekthet.
Premiär för namnet blir på fäkthelgen i januari. Vi får se hur det fungerar.
----
För övrigt vill jag varna för alltför slentrianmässigt användande av mitt forumnamn "Mickos" då en person till i klubben äger samma efternamn (min fru). Kanske borde ha valt ett annat alias men det är väl inte helt lätt att ändra nu.
Mvh Lasse |
|
| Back to top |
|
 |
Simon Aktivast

Joined: 01 Jan 2004 Posts: 2615 Location: ADMIN på detta forum. Se sundbyberg och sedan dö
|
Posted: Thu Dec 10, 2009 2:19 am Post subject: |
|
|
Kul Birger. Jag har faktiskt också tänkt på det där att Mickos ju faktiskt är två personer på klubben.
Jag har kommit att gilla din stil både på och utanför fäktningen. En väldigt bra inställning. Jag tror vi kommer kunna jobba riktigt bra ihop.
Namnet är grymt. Jag heter ju också von i mitt SCAnamn och har faktiskt inte ens tänkt på åldern på "von", men så är jag inte så speciellt aktiv i SCA heller.
Mvh
/Simon |
|
| Back to top |
|
 |
Mickos Hyperaktiv

|
Posted: Tue Jan 05, 2010 2:57 pm Post subject: |
|
|
Så har man då blivit SCA auktoriserad på lätt klinga.
Har även fått en utsedd tränare; Simon. (Glädjeskutt)
Det går framåt! |
|
| Back to top |
|
 |
|